Sobreviure i créixer en la 4ª Revolució Industrial
Publicat a L’Econòmic 11-12-2016
Estem a les portes de grans canvis. Les revolucions anteriors ho varen transformar radicalment tot. La primera revolució, a final del segle XIX, va ser la de l’energia i la mecanització del tèxtil. La segona revolució, a principi del segle XX, va generalitzar la producció en cadena i la Ford en va ser un dels màxims exponents. La tercera revolució, als anys setanta, va ser la dels ordinadors i l’automatització. I la quarta revolució és la dels robots, internet, els drons, la impressió 3D, els vehicles sense conductor, etc.
Igual que les revolucions anteriors, augmenta molt la productivitat i, per això, amb una producció en nivells màxims continua baixant l’ocupació industrial. El 1956 la General Motors produïa 2 milions de cotxes amb 600.000 treballadors. Avui produeix 14 milions de cotxes amb 215.000 treballadors. L’any 1956, el Conseller Delegat de la General Motors va ser triat l’Home de l’Any per la revista Fortune. El 2010, la Persona de l’Any va ser Mark Zuckerberg del Facebook una empresa amb 15.000 treballadors. Mentrestant, avui la General Motors té un valor de mercat de 49.600 milions d’euros, la sisena part del Facebook.
Les noves tecnologies ho canvien tot i en molt poc temps. Com preveuen els experts del World Economic Forum, el 2025 ja es fabricaran cotxes en impressió 3D i el 10% de vehicles aniran sense conductor. Empreses com Apple no fabriquen i es concentren en la preproducció (R+D, disseny…) i la postproducció (màrqueting, distribució…). Alibaba és un gran distribuïdor que treballa sense magatzem. Companyies com Uber, Airbnb o Facebook adquireixen el mercat en els seus sectors. Moltes empreses i persones estan en risc de quedar enrere.
Davant d’aquests canvis podem actuar reactivament a veure a venir. Això és el que varen fer empreses com Kodak, Blackberry i Blockbuster i ja sabem com els ha anat. Potser l’únic camí viable és actuar proactivament. I això exigeix curiositat, flexibilitat, tornar a aprendre, cuidar el talent i, sobretot, ajudar els que queden enrere. L’ésser humà mai no ho ha tingut fàcil, però ara hem de desaprendre molt i tornar a aprendre per aprofitar l’onada que ens ve al damunt.